Alla inlägg under juni 2010

Av Ellinor Andersson - 29 juni 2010 09:27

Valparna upptäcker nya saker varje dag. Vi är ganska flitiga med att introducera allt möjligt. Senast var det Davids leksaksrobot, som är ljudlig och rör sig konstigt, och en elektrisk mus som både rör sig och låter. Och då inte små diskreta pip...

Valparna tyckte det mest var intressant, och inte alls farligt.

Som ni ser, har jag nu fått lagt till ett fotoalbum till bloggen. Hoppas kunna lägga upp lite nya bilder ibland.

I denna värmen är valparna superpigga vid  frukost- och kvällsmålet, annars söker de lite kyla på klinkergolvet.


Av Ellinor Andersson - 26 juni 2010 10:44

Oj, vad de växer, de små söta valparna. 

De har nu träffat mina andra hundar, till Emmies stora bekymmer. Emmie är väldigt rädd om sina valpar och lite misstänksam är hon allt när de kommer fram och tittar och vill leka med dem.

Speciellt Amy, min yngsta Eurasier och Emmies barnbarn, tycker att valparna är helfestliga. Tänk, 9 kompisar att leka med!!!

Dessie, min Rottweiler som har haft ett antal kullar själv, tycker också om de små och är väldigt försiktig med dem. Lite grann som Ferdinands mamma; vill de leka och dra henne i svansen så får de väl göra det.

Jennie tycker nog mest att det är för många små som far runt mellan tassarna.

Emmie tycker nog det är lugnast när hon är själv med dem. Men jag brukar alltid ta fram mina andra hundar till valparna vid denna åldern, så är det fler som fostrar dem än mamman. De brukar alltid gå bra.

Nu är valparna ute mycket. De får alla måltider ute och får leka tills de lägger sig och vill sova. Då tror jag i mitt stilla sinne att de är nöjda och vill sova vidare i valplådan. Men oj, vad de beklagar sig ljudligt! Jag tror att de känns varmt i lådan och att det kanske är trångt i den. Men om jag skall få gjort något mer..., måste de vara i lådan.

Av Ellinor Andersson - 18 juni 2010 14:05

När vädret tillåter äter valparna sina måltider utomhus; då har vi picnic. Inte kvällssmålet, eller "nattamaten" dvs. vällingen med lite mat i. Då skulle de äta i månens sken; den serveras vid elvatiden... Denna fjärde och sista måltiden för dagen får de så sent bara hos mig!

Som vanligt när något nytt introduceras, blir det knäpp tyst.  När jag började ge maten utomhus, när vädret tillät, står de alldeles stilla och bara vädrar med nosen. Solljuset, alla dofter och ljud ... en ny värld!

Att dricka ur vattenskålen; ja, det blev många fotbad!!!

De är så vana att sätta tassen eller tassarna på brickorna där maten finns. Så det är klart att de gör det samma med vattenskålen. Men se, då blev lilla tassen blöt. De står då på tre ben och tittar förvånat på den fjärde och blöta tassen.

Av Ellinor Andersson - 13 juni 2010 13:43

I lördags blev det väldigt tyst bland valparna. Sov de? Nej.

De fick prova på "riktig" mat. Det vill säga, blötlagt valpfoder som jag kört i matberedaren. Toppad med lite A-fil. Garnaterat 3 stjärnor i Hundarnas Michelinguide!

De åt och åt och bara ibland hördes ett pipande från någon valp. Vad hade då hänt? Antingen hade den ställt sig på fatet eller råkat komma för långt från maten och inte hittat tillbaka. Men då komer den tvåbenat mamman ilande och rättar till det! Vid dessa måltider får inte Emmie vara med; då äter Emmie upp allt på 3 röda sekunder!  

Jag lovar en sak; alla valparna är nybadade när de lämnar mig...!  


Av Ellinor Andersson - 9 juni 2010 14:07

Ja, nu har vi precis klarat av den första "köttbullen" för idag. Var och en får nu två per dag. Av deras beteende att döma är det RIKTIGT GOTT!  Jag matar dem och de darrar i hela kroppen, även svansen, när de "äter". Hälften kommer utanför munnen men det äter Emmie gärna upp!

Nu har alla fått ögon, men de ser inte riktigt än.

Hörsel- och luktsinnet är mer utvecklat nu; så fort jag närmar mig valplådan och sticker ner handen och pratar med dem, kommer alla "springande".

Alla går riktigt bra nu. De har till och med börjat upptäcka sin syskon, och att det går att leka med varandra.


Av Ellinor Andersson - 6 juni 2010 21:47

Ja, så har de små valparna äntligen, kanske Emmie tycker..., börjar få äta mer än mamma Emmies goda mjölk.

Igår fick de smaka varsen liten, liten rå nötfärs "köttbulle" blandat med rå äggula. Hur mycket de fick i sig, låter jag vara osagt. De hade ialla fall mycket runt nosen! Något att slicka i sig sen´... De gav tummen upp för den måltiden.  

De äter inte alla på en gång, utan de blir matade en och en så här till att börja med. De fick sin lilla smakbit efter den obligatoriska helgkloklippningen. Jodå, de visade prov på röstresurser denna gången också när vi hade manikyr och pedikyr.! Men det är bara de första 9 klorna... Den tionde går bra!

Skämt åsido, kloklippningen är något som brukar gå riktigt bra till slut, med lite träning.

Idag fick de sin lilla köttbulle igen, och det var några valpar som trodde att om de sög på mitt finger, så kom det nog mer kött!

Emmie är glad att hon får komma ut på små promenader nu, speciellt i den sköna värmen som vi har haft i helgen.  

Av Ellinor Andersson - 2 juni 2010 11:11

Idag har en del valpar tagit de första vingliga stegen. Ialla fall så att magen lämnade kontakt med golvet... En ny värld öppnade sig säkert för dem.

Emmie hoppar gärna ur valplådan nu när de har diat färdigt. Men så fort någon piper... hopp in igen. Emmie blir riktigt spänstig!

Ovido - Quiz & Flashcards